Byrd-weekend met Léon Berben
'De orgel- en klavecimbelmuziek
van William Byrd (1540-1623)'
datum & plaats
13 en 14 oktober 2023
Sint Augustinuskerk, Zuidsingel 70, Middelburg
​
thema
‘De orgel- en klavecimbelmuziek van William Byrd'
'William Byrd was onderdeel van een generatie innovatieve musici:
Claudio Monteverdi, Jan Pieterszoon Sweelinck, Girolamo Frescobaldi en Fransisco Correa de Arauxo behoren tot zijn tijdgenoten. De diversiteit van zijn werk is opmerkelijk, en hoewel hij Europese ontwikkelingen heeft waargenomen en stilistisch werd geïnspireerd door zijn buitenlandse leeftijdsgenoten, blijft zijn muziek gekenmerkt door een sterke individualiteit, die slechts weinig gelijkenis vertoont met de continentale genres.'
(Léon Berben, 2007).
​
​
tickets
​
repertoire
belangrijkste bronnen:
My Ladye Nevells Booke (1591)
Parthenia (1612/3)
Clement Marchett's Virginal Book (1612)
Fitzwilliam Virginal Book (ca 1617)
Will Forster's VIrginal Book (1624)
​
​
literatuur
over William Byrd
William Byrd (Edmund H. Fellowes, Oxford University Press, 1974)
The Consort and Keyboard Music of William Byrd (Oliver Neighbour, Faber & Faber, 1978)
William Byrd, Gentleman of the Chapel Royal (John Harley, Ashgate Publishing Company, 1999)
William Byrd: A Guide to Research (Richard Turbet, Taylor & Francis Ltd, 2006)
Byrd Studies (Alan Brown & Richard Turbet, Cambridge University Press, 2006)
William Byrd and His Contemporaries: Essays and a Monograph (Philip Brett, edited by
Joseph Kerman & Davitt Moroney, University of California Press, 2006)
Context
Keyboard Music in England (Charles van den Borren, Novello & Oxford University Press, 1913)
Elizabethan Virginal Music and its Composers (Margaret H. Glyn, William Reeves, 1934)
English Keyboard Music before the Nineteenth Century (John Caldwell, Dover Publications, 1973)
British Keyboard Music to c.1660 (Virginia Brookes, Clarendon Press, 1996)
The Golden Age of Flemish Harpsichord Making: a Study of the MIM‘s Ruckers Instruments (Pascale Vandervellen, Musical Instruments Museum Brussels 2017)
​
​
docent
LÉON BERBEN
Als klavecinist en organist kan Léon Berben worden beschouwd als meester in zijn vak.
Zijn omvangrijke kennis van muziekgeschiedenis en historische uitvoeringspraktijken maken hem tot één van de leidende figuren onder de musici die tot zijn generatie van specialisten in oude muziek worden gerekend. Zijn repertoire omvat met name klaviermuziek gecomponeerd tussen 1550 en 1790. Hij is coauteur van artikelen voor Die Musik in Geschichte und Gegenwart en schrijft ook geregeld voor andere vaktijdschriften.
Zijn interpretaties worden gevoed door intensieve bronnenstudies en ander diepgravend onderzoek.
De solo cd-opnamen van Léon Berben werden door de internationale pers lovend ontvangen en met grote regelmaat bekroond, onder andere met de Diapason d’Or, Monde de la Musique’s “Choc” alsook de Duitse Vierteljahrespreis der Deutschen Schallplattenkritik.
​
Léon Berben studeerde orgel en klavecimbel aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag bij onder andere Rienk Jiskoot, als laatste leerling van Gustav Leonhardt, Ton Koopman en Tini Mathot en behaalde het diploma Uitvoerend Musicus voor zowel orgel als klavecimbel. Hij was vanaf het jaar 2000 klavecinist van het door Reinhard Goebel geleide Musica Antiqua Köln, waarmee hij concerteerde over de hele wereld en voor onder meer Deutsche Grammophon / Archiv Produktion opnam. Sinds de opheffing van het ensemble eind 2006 richt hij zich volledig op zijn solocarrière, die hem voert naar vele internationaal gerenommeerde muziekfestivals.
Als titulair-organist is hij verbonden aan het historische orgel van de St. Andreaskerk in Ostönnen, waar een van de in oorsprong, oudst bespeelbare orgels ter wereld staat (c. 1425/1586/1721). Hij is in deze funktie ook mede verantwoordelijk voor de concertserie. Hij is senior-organist-in-residence aan de Pieterskerk Leiden (NL) met het van Hagerbeerorgel uit 1643. Als klavecinist is hij lid van Concerto Melante, een ensemble (op historische instrumenten) van de Berliner Philharmoniker.
​
​
instrumenten
Duyschot/Müller-orgel (1707/1754)
2 manualen en aangehangen pedaal, C-c3
Vlaams klavecimbel naar Andreas Ruckers (Antwerpen, 1644) / Gerhard Boogaard, 2012
C/E D/Fis E/Gis-c3, 8' 4' + luit (deling: c1-cis1)
Muselaar naar Ioannes Couchet (Antwerpen, 1650) / Jared Clous, 2022
C/E-c3, 8'
Italiaans klavecimbel naar Giovanni Battista Giusti (Lucca, ca 1679) / Cornelis Bom, 2002
AA-d3, 8' 8'
​
​
tijdschema
vrijdag 13 oktober 2023
vanaf 12.30 uur | inloop & kennismaking
13.00-13.30 uur | opening & inleiding
13.30-17.30 uur | masterclass orgel & klavecimbel
20.00 uur | concert Léon Berben, orgel & klavecimbel
"William Byrd: Gentleman of the Chapel Royal"
zaterdag 14 oktober 2023
09.30 uur | inloop & koffie
10.00 uur | Presentatie "William Byrd & de Vlaamse klavecimbelbouw"
door Jared Clous van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) te Gent
10.30-12.00 uur | masterclass orgel & klavecimbel
12.30 uur | lunchconcert door André Poortvliet, klavecimbel
"William Byrd en het My Ladye Nevells Booke"
13.30-16.00 uur | vervolg masterclass orgel & klavecimbel
20.00 uur | presentatieconcert door studenten masterclass en Léon Berben
op orgel en klavecimbel
“William Byrd: Father of Musick”
​
inschrijven
Actieve deelnemers (5)
- twee lessen van elk 45 minuten met Léon Berben
- deelname aan het presentatieconcert zaterdagavond
- gratis toegang voor de andere activiteiten (concerten, presentatie)
- mogelijkheid om vooraf op de instrumenten te oefenen
- interessante discussies en inzichten samen met de andere studenten
- uitgebreide reader met achtergrondinformatie en partituren
- kosten/investering: EUR. 75,-
Passieve deelnemers
- als luisteraar toegang tot de masterclass met Léon Berben
- kosten: EUR. 25,- (voor beide dagen)
Passepartout
- toegang tot de drie concerten en als luisteraar bij de masterclass met Léon Berben
- kosten: EUR. 50,-
Inschrijven als actieve deelnemers is niet meer mogelijk.
tickets
vragen
Heeft u vragen over de masterclass of uw inschrijving?
Neem dan contact op via info@derijckereorgel.nl
​